Lunes

Buenos dias! Jag vaknade just och skall snart gå och äta morgonmål. Gick igår tidigt (11) och sova så har sovit ordentligt inatt. Första natten som jag dessutom inte frusit en enda gång! Jag sov med min OnePiece på så säkert därför... Vid middagen sa Mary (mamman) att vi idag skall gå och köpa häften etc som jag behöver till skolan. Idag ska hon också lära mej ord, bla på bestick osv. De sa att de för Janek (senaste ubtyeseleven som bodde hos dem, från Tyskland, som for just före jag kom. De var också hans första familj) skrev lappar med det rätta ordet som de satt på olika föremål (haha förstår ni? Vet inte helt hur jag ska förklara). Liksom sådär att de på en stol satt en lapp där det stod "silla". Silla betyder stol. Så att dom hade såna lappar runt hela huset för hans skull men att han aldrig tittade på dem. Så frågade om de ska göra så för mej också så sa jag jo. Det är ju jättebra för då ser man lapparna hela tiden när man är hemma och då fastnar orden bra.
Det svåra hittils har varit att här använder dom ordet "chico" för barn. I skolan har vi lärt oss att chico betyder pojke och niño betyder barn. Men sen verkar det som om man nog också ibland använder chico för pojke. Dessutom så när dom talar om "chicos" så behöver det inte betyda att de endast talar om pojkar utan också om flickor. T.ex. när mamman talar om Fedes kompisar så talar hon om chicos när det handlar om både pojkar och flickor. Så det blir lite svårt att hålla koll på vad de talar om. :D
En annan juttu är att i skolan har vi lärt oss (så säger man i spanjen) att när det är två L i ett ord, t.ex. "calle", så uttalas det "cajje". Så att dubbel L blir J. Här så uttalas det "cache", ellas (flickorna) blir "echas" istället för "ejjas" som jag är van med.
Ahora voy a desayunar = Nu går jag och äta frukost. Adios!
PS. Kom ihåg att om nån undrar någo så fråga fråga fråga, jag svarar gärna på alla frågor! :)

Kommentarer
Postat av: Sonja

Det är bra med lapparna det ville vi också göra till Jay men hon far inte så ivrig. Hur kallt är det där nu? Ha det kul i skolan. Och jag blev lite förvirrad med dina spanska förklarningar att ll blir je eller någonting liknande men det är okej :D de inte heller så hemskt viktigt bara att du mår bra! :)

2011-08-22 @ 18:35:26
Postat av: Sonja

O kivoga bilder :) här regnar det på fullt o åskar. det är lite skrämmande för jag är ensam hemma men nu skall jag gå och göra kemi läxa fick massor med uppgifter :( saknar dig <3

2011-08-22 @ 18:37:51
Postat av: Alexia

Ja vet int exakt hu kallt här e men kanske 8 grader? Haha tack, dendä pojken som hade vari som utbyteselev så sa att ja kommer att känna mej som nån fashionmodel nä alla kommer att titta på mej :D jooo int fösto ja ens själv av mina föklaringar så de e okej :D hoppas man int får mycke läxor här.... saknar dej me <3

2011-08-22 @ 18:49:39
URL: http://alexiargentina.blogg.se/
Postat av: Sonja

Ojssan kallare än vi trodde! nå hoppas du klarar dig, det blir nog snart varmare :) Haha vad roligt :D i början säkert men int sen om ett tag :D alla kommer bara att ryntä på dig i skolan! vi gjorde nu lite fel vi borde ha packa alla fula kläder med så sku int alla kolla på dig så mycket men jag har ändå en känsla att det skulle inte ha hjälpt någonting :D Jag tror inte att du får så mycke läxor :)

2011-08-22 @ 18:56:51
Postat av: Alexia

2011-08-22 @ 19:07:58
URL: http://alexiargentina.blogg.se/
Postat av: Alexia

oho de kom av mistag en tom komentar :D joo de e nog kallt o nä dom typ int ha nån värme inomhus så känns de ännu kallare :D vet du i finland nä de e kallt så ha man ju ändå varmt inne men int här... Nå int nu nå fula kläder!! va tänker du rikit?? :D

2011-08-22 @ 19:09:25
URL: http://alexiargentina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0