första dagen

Vaknade efter 11 timmars väl behövd sömn. Åt morgonmål ensam, här äter man inte tillsammans morgonmål utan alla äter när de vaknat. Jag åt yoghurt, en kiwi(tummen upp för att familjen har frukter man kan äta!), toast och så drack jag te. Mamman är supertrevlig och ivrig på att lära mej spanska så det är trevligt. Hon sa att det här nu är mitt hus/hem och så sa hon att jag närsomhelst när jag vill får gå och ta mat. Här äter man middag först 10-11 tiden så igår gick jag och sova före det. Får se vad vi äter idag.
Idag var vi och köpte en skoluniform till mej. En grå kjol, en ljusblå skjorta, en mörkblå tröja, mörkblåa strumbyxor, hudfärgade strumpbyxor och knästrumpor. Allt det blev och kosta ca 45€. När det är kallt har man de mörkblåa strumpisarna för de är tjocka och när det är varmt har man hudfärgade strumpisar och knäsockor. Jag tror att ja också kommer att måsta ha en slips men jag är inte helt säkert.
Det roliga med att det är en så liten stad är att nästan alla känner varandra. Det som jag också tycker om här är att fast man inte känner varandra så säger man ändå hej. När man går in i en butik och där är andra mänskor så talar man me alla, eller säger åtminstone "hola, que pasa" (hej, hu e de) och när nån går ut ur butiken så "hasta luego" (vi ses). Så annorlunda än i Finland.
Här har man också skorna på inomhus. Jag brukar nog ta av dom och ha yllesockor på istället.
Jag börjar i skolan på tisdagen. Måndagen är en ledig dag så därför börjar jag först på tisdag. Skoldagarna är från 7:30 till 13:00, sen kommer man hem och äter lunch och på eftermiddagen har man religion och/eller (vet inte om man har båda eller nåndera) gymnastik. Eftersom jag inte hör till den katolska kyrkan så behöver jag inte gå på rellan.

Kommentarer
Postat av: Sonja

Som tur behöver du inte gå på rellan det skulle bli smått mycket då. Alltså ni äter middag 10-11 tiden o sedan skall du vara klockan 7 i skolan? det blir då inte mycket sovet. Ni skolkostym är just siisti :D

2011-08-22 @ 10:23:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0